• اخلاق و ویژگی‌های عرب پیش از اسلام

عمده ویژگی‌ها در انحطاط اخلاقی و اجتماعی اعراب پیش از اسلام عبارت بود از جاهلیت و ضلالت.

اعتقاد داشتن به خرافات متعدد و داشتن روحیه‌های غلط فردی و اجتماعی ویژگی‌ای بود که در ذیل جاهلیت آن‌ها قرار داشت و اعتقاد به بت‌پرستی و شرک نیز نشان از ضلالت و گمراهی آنان داشت.

منظور از اخلاق در اینجا همان بُعد آداب اجتماعى آن است كه در ميان قبايل اعراب قبل از اسلام رايج بوده است.

به طور كلى مى‏توان خصلت‏هاى پسنديده و عمومى عرب را در چند سطر چنین بيان کرد:

عرب جاهليت و به خصوص عرب‏هاى مستعرب (عرب‌هایی که از نسل حضرت اسماعيل عليه‌السلام به شمار مى‏رفتند و بعدها عرب شده بودند) طبعاً سخاوتمند بوده و مهمان‏هايشان را اكرام مى‏كردند و هيچ‏گاه به امانت‏ها، اگر چه بسيار كم باشد، خيانت نمى‏كردند و پيمان‏شكنى را گناهى نابخشودنى مى‏دانستند و در گفتارشان رك و صريح و داراى حافظه‏اى قوى بودند و در فن شعر و خطابه مهارت فوق‌العاده‏اى داشتند. آن‌ها در شجاعت و جرأت ضرب‌المثل بودند و در اسب سوارى و تيراندازى مهارت بسيار داشتند و فرار كردن از جنگ را ننگ و عارى ابدى مى‏دانستند.

در مقابل اين خصلت‏هاى پسنديده، به آداب و رفتارهاى زشتى آلوده بودند كه تمام اين خصلت‏ها و كمالات را زايل مى‏كرد و اگر رحمت الهى شامل حالشان نمى‏شد و پيامبرى در ميانشان مبعوث نمى‏شد كه آن‌ها را تزكيه كند و كتاب و حكمت به آن‌ها بياموزد؛ امروزه ما با نسلى از عدنانى‏ها زندگى نمى‏كرديم؛ بلكه آنها به عرب‏هاى منقرض شده ملحق مى‏شدند كه تنها قصه و افسانه‏اى از آن‌ها در تاريخ به يادگار مى‏ماند.

شيوع جهل و خرافات و فساد در ميانشان به حدى بود كه زندگی‌شان را شبيه زندگى حيوانات کرده بود و چنان كه تاريخ نقل مى‏كند، جنگ‏هايى در ميانشان وجود داشته كه گاه تا پنجاه و بلكه تا صد سال طول كشيده است و علّت شروع آتش جنگ هم موضوع بی‌اهمیتی بود كه قابل توجه نبوده است.

عدم وجود حكومت قدرتمندى كه دست سركشان و غارتگران را كوتاه كند و وضعيّت نامناسب شبه جزيره از جهت آب و علف، باعث شده بود كه اكثريت اعراب از همان ابتدا، زندگى چادرنشينى را برگزينند و در طول سال براى دستيابى به آب و علف بهتر در صحراها گردش كنند و هر جايى كه اثرى از آب و علف يافتند، چادرهايشان را در اطراف آن برپا كنند و هرگاه كه مطلع مى‏شدند مكان بهترى وجود دارد، بار و بساط خويش را جمع مى‏كردند و كوچ خود را به سوى آن محل آغاز مى‏كردند.

جهل و فقر و فقدان يك نظام حاكم، به صورت بارزى بر سراسر جزيرة‌العرب سايه افكنده بود به طورى كه عادت‏هاى قبيح به صورت امورى عادى در آمده بود و غارت‏گرى و چپاول و اسير كردن همديگر در ميانشان زياد شده بود و رباخوارى و شراب‏خوارى و قماربازى در ميانشان متداول شده بود.

آن‌ها جوانمردى را مى‏ستودند و شجاعت را ستايش مى‏كردند؛ ولى مفهوم شجاعت در ميانشان عبارت بود از اين كه شخصى افراد زيادترى را كشته و خون بيشترى ريخته باشد.

همچنين غيرت در ميانشان به اين معنا بود كه مردى دختران خويش را زنده به گور كند و وفادارى را به اين مى‏دانستند كه از عشيره و هم‏پيمانانشان در هر چيزى حمايت كنند، چه اين كه براى امر حقى باشد يا براى امر باطلى‏. (1)

البته آنها برخی صفات متمایز داشتند که هر چند در مقابل صفات و عادات پست و زشت خیلی اندک بود، اما باعث شد که همواره از سوی ملت‌های دیگر ستایش شوند، اگر چه داشتن این خصوصیات نیز از روی ناچاری و یا اغراض بعدی بوده است.

با این حال صفات پسندیده عرب می‌توان در چند مورد چنین دسته‌بندی کرد: (2)

الف. مهمان‌داری و بخشندگی

در حقیقت این کار برای عرب فضیلت به شمار نمی‌رود، مگر اینکه بذل و بخشش آنان ناشی از ایمان یا ناشی از عواطف و احساسات پاک انسانی باشد.

چنان که فرد بدون خواهش دیگران یا انگیزه‌ای خاص به بذل و بخشش می‌پردازد.

در حالی که انگیزه عرب جاهلی غالباً دوری از ننگ و عار، پرهیز از هجو شاعران، مشهور نشدن در منطقه به خساست و حفظ آبرو و حیثیت خویش، یا به امید خوش نامی یا آرزوی رهبری قبیله یا رقابت با دیگران بوده است.

ب. حمیّت و عصبیّت

در حقیقت، حمیّت و عصبیّت از صفات مذموم و زشت است، زیرا عرب جاهلی معتقد است باید فقط و فقط خویشاوندان و افراد قبیله را یاری کرد، خواه ظالم باشد و خواه مظلوم.

قرآن مجید این اندیشه‌ی جاهلی را سرزنش کرده از آن به «حمیّت جاهلی» تعبیر نموده است، زیرا بر پایه جهل و نادانی مبتنی است:

«إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ فىِ قُلُوبِهِمُ الحْمِيَّةَ حَمِيَّةَ الجْاهِلِيَّه؛ آن گاه که کافران در دل‌های خود، تعصب (آن هم تعصب جاهلیت) ورزیدند…». (2)

ج. شجاعت

به ملاحظه‌ی اهداف و غرضی که این خصلت پسندیده به کار می‌رود، فرد شجاع، سزاوار مدح و ثنا، یا مذمت و سرزنش است.

هر گاه از این خصلت در راه نیکی بهره برد، شایسته ستایش خواهد بود؛ واِلا در خور مذمت است.

با دقت نظر در می‌یابیم که راز شجاعت عرب چیست؟

اوضاع سرزمینی و زندگی در صحرا و رویارویی با خطراتِ مداوم از سوی حیوانات وحشی و انسان‌های دیگر، موجب می‌شد تا هر یک از افراد عرب احساس کند که خود مسئول حمایت و دفاع از خویشتن است.

او معتقد است، اگر شجاع نباشد و خونریزی نکند، او را خواهند خورد و چیزی برای خوردن نخواهد یافت.

گویی با این منطق رفتار می‌کنند که اگر گرگ نباشی، گرگ‌ها تو را خواهند خورد.

د. شهامت، بی‌باکی و سرعت عمل

سخن گفتن از این خصلت تفاوتی با بحث از شجاعت ندارد. زندگی بادیه‌نشینی، جنگ ناگهانی و عملیات تروریستی و دیگر خطرهایی که به طور مداوم عرب جاهلی را تهدید می‌کرد، مستلزم سرعت اقدام و اجرای فوری بود.

این مسأله بی‌باکی و اقدام جسورانه را بی‌تردید، ویژگی ممتاز و حاکم بر کارهای عرب بیابان‌گرد می‌سازد.

هـ. غرور و عزت

سخن از این صفات، و خصلت‌هایی چون: اعتماد به نفس، آزادگی، قدرت اراده، فصاحت و قدرت بیان، تفاوت چندانی با بحث از صفات پیش گفته ندارد. این خصلت‌ها هم با ملاحظه اهداف و انگیزه‌ها شایسته مدح، یا سزاوار مذمت است.

علاوه بر آنچه گذشت، منشأ این صفات، گریز از پذیرش حکومت مرکزی است که می‌کوشد به هر طریقی شده بر مردم عرب جاهلی سلطه پیدا کند و خود را بر آنان تحمیل کند.

و. وفای به عهد

از آنچه گذشت روشن می‌شود که هیچ یک از خصلت‌های مذکور شایسته تقدیر نیست و نمی‌توان از فضایل اخلاقی و صفات انسانی باشد، مگر هنگامی که بر پایه‌ی اخلاق فاضله و بزرگ منشی انسانی یا تقوای الهی و شعور دینی انجام شود.

——————-

1- تاریخ تحقیقی اسلام، ج 1، ص 95.

2- سیرت جاودانه، ج 1، ص 171- 173.

3- سوره فتح، آیه 26.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا